„Baroko aistros“ – tarp senovės ir šiandienos

Šiuolaikinė klasikinė muzika smarkiai atitolo nuo melodingo ir malonaus klausytojui klasikinio skambesio, ieškomos ir naudojamos bet kokios priemonės, kurios paveiktų klausytojus. (…) Tačiau tokios priemonės dažniausiai duoda tik trumpalaikį efektą ir retai tokia muzika turi išliekamąją vertę.“- sako dainininkas Algirdas Bagdonavičius, Lapkričio 10 d. 18:00 val.„Polifonijos“ salėje su žinomu Europoje mecosopranu Nora Petročenko ir Kauno styginių kvartetu Šiaulių publikai pristatantys iš laikui atsparių kūrinių sudėliotą puošnią muzikinę programą „Baroko aistros“.

Kaip susibūrėte koncertinei programai „Baroko aistros“?

Lietuva neturi gilių senosios muzikos atlikimo tradicijų, jos dar tik formuojasi. Džiugu, kad kuriasi profesionalūs kolektyvai, atliekantys tik senąją muziką, daugėja koncertų ir netgi festivalių, skirtų jai. Jų sėkmė paskatino ir mane paruošti originalią baroko muzikos programą, kuri būtų įvairi ir spalvinga, tačiau originali. Tam tikslui ieškojau partnerių ir bendraminčių. O tokių Lietuvoje nėra itin daug. Labai džiugu, kad mano idėją palaikė puiki dainininkė, patyrusi senosios muzikos atlikėja, mecosopranas Nora Petročenko. Kurdami programą „Baroko aistros“, tiek aš, tiek Nora, atsakingai ieškojome kūrinių, kurie būtų publikai nežinomi, tačiau tikrai gražūs ir įtraukiantys klausytoją. Norėjosi, kad klausytojai po koncerto išeitų su gera nuotaika bei noru ir ateityje klausytis senosios muzikos.

Koncertinei programai rinkausi duetą, kadangi duetai publiką žavi daugiau, nei soliniai kūriniai. Juose matosi solistų bendravimas, sceninis santykis, emocijos bei vaidyba. Man itin svarbu buvo parinkti tokius duetus, kurie tiktų abiejų mūsų balsams pagal diapazoną ir tesitūrą.

Atliekant vokalinę muziką visuomet norisi visaverčio instrumentinio pritarimo, ir jeigu nėra taip lengva susikooperuoti su orkestru dėl finansinių bei logistinių priežasčių, tuomet puiki išeitis koncertuoti su styginių kvartetu. Kauno styginių kvartetą pasirinkome ne atsitiktinai. Tai brandus, žymus ir aukščiausio profesionalumo lygio kolektyvas, su kuriuo mums garbė koncertuoti. Labai svarbu, kad mūsų požiūris į senosios muzikos interpretaciją sutampa, todėl koncertuoti kartu yra lengva ir itin malonu.

Kokią reikšmę Jūsų gyvenime turi senoji muzika?

Ji yra man itin svarbi, nes jau aštuonis metus dainuoju kontratenoru, ir mano kontratenoriniame repertuare visiškai dominuoja senoji muzika, ir gal tik dešimtadalį sudaro šiuolaikinė. Taip pat daug muzikos iš viduramžių, Renesanso bei Baroko epochų atlieku senosios muzikos ansamblio „Canto fiorito“ (meno vadovas Rodrigo Calveyra) sudėtyje.

Kuo skiriasi šiuolaikinė ir baroko muzika?

Tai sudėtingas klausimas, nes muzikos kaitą bėgant laikui sąlygojo daugybė veiksnių – keitėsi komponavimo technika, instrumentai, publikos skonis, muzikos atlikimo tradicijos bei estetika. Šiuolaikinė klasikinė muzika smarkiai atitolo nuo melodingo ir malonaus klausytojui klasikinio skambesio, ieškomos ir naudojamos bet kokios priemonės, kurios paveiktų klausytojus. Kad sukurtų įtampą, piktnaudžiaujama intensyvia garso dinamika, solistų bei instrumentų diapazonu. Tačiau tokios priemonės dažniausiai duoda tik trumpalaikį efektą ir retai tokia muzika turi išliekamąją vertę.

Kalbant apie populiariąją muziką, atsirado tiek daug žanrų ir stilių, kad juos ne tik nelengva susisteminti, bet dar sunkiau palyginti su senovine muzika. Jeigu senais laikais buvo šokama tik pagal gyvą muziką, tai šiuolaikinė klubinė kultūra visiškai priklauso nuo garso įrangos bei DJ‘ų.

Ar Baroko muzikos gali klausytis kiekvienas, ar ji turi išskirtinį klausytoją?

Sudėtingas klausimas todėl, kad ne visa baroko muzika patiks eiliniam klausytojui. Dalis jos turės tik išskirtinį klausytoją, pvz. ankstyvojo Baroko recitar cantando vokalinė muzika. Tačiau galioja ir atvirkštinis dėsnis – kai kurie Baroko kūriniai patinka absoliučiai visiems, pvz. J.S.Bacho Toccata ir fuga d-moll, A.Vivaldi koncertas „Metų laikai“ arba G.F.Händelio choras „Allelujah“ iš oratorijos „Mesijas“.

Kaip įsivaizduojate šiaulietį klausytoją?

Gerbiame visus klausytojus, ateinančius mūsų pasiklausyti, todėl sunku apibrėžti, kuo šiauliečiai galėtų skirtis nuo kitų muzikos mylėtojų Lietuvoje ar užsienyje. Net neabejoju, kad jie dėmesingi, muzikalūs ir vertinantys aukšto lygio muzikinį meną.

Lapkričio 10 d. 18:00 val. Baroko muzikos garsais galima bus pasimėgauti Šiaulių kamerinėje salėje vyksiantį koncertą koncertinėje programoje „Baroko aistros“, kurią atliks Nora petročenko, Algirdas Bagdonavičius ir Kauno styginių kvartetas.